Mycket har hänt med Turid II sedan sist. Många olika projekt har varit igång samtidigt det senaste halvåret och ett tag kändes det som att det höll på att bli för mycket.
Men idag föll alla bitarna på plats. Nu är faktiskt rustningen avslutad och det återstår bara att städa ur och bunkra. Vi börjar bli redo för för sommarens långresa med södra Finland som mål; efter midsommar bär det av.
Lite av vad vi gjort under vintern:
- Ny dieselvärmare Eberspächer D2 i motorrummet.
- Kanaler för varmluft efter styrbords sida med utlopp i salongen och förpiken.
- Den gamla värmaren i ”garderoben” mellan salong och förpik har plockats bort – inredningen har kompletterats med hyllor och dörr.
- Elpanelen har bytts ut, kopplingarna gjorts om.
- Nytt NMEA2000-nätverk med givare för
- Djup (befintlig)
- GPS-position (befintlig)
- Vind NASA NMEA2000
- Kompassriktning (magnetisk) Garmin SteadyCast
- Lufttemperatur och -fuktighet YachtDevices YDHS-01
- Lufttryck (barometer) YachtDevices YDBC-05
- Kylboxtemperatur YachtDevices YDTC-13
- Batterispänning och solpanelernas laddström YachtDevices YDRI-04
- Kontinuerlig dataloggning (YachtDevices YDVR-04)
- Nya instrument Raymarine i70s, i60 i sittbrunnen.
- 4G-router Teltronika RUT240 för surf och NMEA2000-åtkomst
- Ny kompressor Isotherm Compact Classic 2001 till kylboxen
- Komposteringstoalett AirHead har ersatt den gamla Jabsco
- Två solpaneler 60 + 60 W, en på ruffluckan, en på mast vid pushpit, ny laddregulator
- Alla glödlampor inombords ersatta med LED Spool1.
- Ny rullfocksmekanism Furlex 204S (förstagsprofil och rulle). Den gamla var trasig och gick inte att laga.
Drömkaptenen, teknisk snille. Modern teknik såsom solpaneler m.m. Ni slipper sjönöd och kryssa i storm utan ström i knappnåls passager. WOW inget lämnat till slumpen. Flera skräcksituationer dyker upp i minnet. Blir roligt att följa Er färd till hemtrakterna.