Det är mitt i vintern och Turid II sover under sin presenning, kan man tycka. Men är det så? Vad händer egentligen?
Jo det funderas och planeras. Minst tre större projekt är på gång:
- Ny värme inombords
- Ny kompressor till kylboxen
- Nytt (eller kraftigt utökat) instrumentnätverk
Värme
Värmen i Turid II är ett orginalsystem från 1978 – ett fotogendrivet POD med vattenburen värme till radiatorer under alla kojer. En slangslinga med glykolblandat vatten runt hela båten förser radiatorerna med värme.
Systemet är smart men har dock vissa nackdelar. Förutom att själva POD-enheten ser ut som en projektil från en avlägsen tid tar radiatorsystemet mycket plats – utrymmena under kojerna går i princip inte att använda och en stor del av garderoben är ockuperad.
Vi har bestämt att i stället montera en modern dieseldriven Eberspächer. Planeringen för dess montering är i full gång men preliminärt kommer den att placeras i maskinrummet.
Kyla
Kylboxen har varit ur funktion en tid – boxen finns kvar men kompressorn har av någon anledning plockats bort. En ny kompressor Isotherm Compact Classic 2001 är därför köpt och väntar på montering.
Instrumentnätverk
Det lilla nätverk vi haft ombord har varit av Seatalk NG-typ. Detta är Raymarines version av NMEA 2000 – i grunden samma system som CAN-bussen för bilindustrin. Att det är just Seatalk NG beor på att båten är utrustad med två kartplottrar från Raymarine. Till nätverket har förutom kartplottrarna bara VHF, AIS och ekolodssensor hittills varit anslutna.
VHF – radio med bättre räckvidd än mobiltelefon
AIS – ger möjlighet att se fartyg i närheten på kartplottern
Men ett litet nät kan bli större…
Nu utrustas båten med nya givare – till att börja med barometer samt temperaturgivare i kylboxen, liksom wifi-förbindelse med omvärlden och möjligheter att sätta larmgränser mm. Dessutom långtidsloggning av alla data. Fler givare kan bli aktuella framöver…
Till detta har vi skaffat en Raymarine i70s-display som får ersätta den gamla sumloggen i sittbrunnen.
i70s kan visa alla tänkbara data från Seatalk NG-nätet och kommer att bli en fin informationscentral under seglingen. Vi köpte den begagnad på eBay från Ungern.
Rustningsstart
Det kliar i fingrarna att få börja jobba med båten – i morgon tror jag att jag ska börja med skrotningen av det gamla värmesystemet. Steg ett är att tömma det på vatten/glykol-blandning.
Du är verkligen tekniskt kunnig.