Sextanten har levererat

Publicerat den

Jakob:

Sextanten

Sextant är ett instrument för mätning av vinklar. Med den kan man mäta hur högt solen står på himlen.

Av Joaquim Alves Gaspar – Eget arbete, CC BY-SA 2.5

Om man vet den exakta tiden för mätningen så kan man beräkna var på en cirkellinje runt jorden man befinner sig. Genom att samtidigt mäta en annan himlakropps höjd, t.ex. månen, kan man få skärningspunkter mellan cirklarna och man kan dra slutsatsen att det är vid en av de skärningspunkterna man befinner sig. Den ena kan uteslutas eftersom den ligger på andra sidan jorden och positionen är därmed beräknad.

Astronomisk navigation

Observationer med sextant

Jag seglade i söndags ut på havet utanför Holmsund för att göra de första observationerna med min nyinköpta sextant. Jag gjorde fem observationer i tät följd (10 minuter mellan den första och den sista). Det var lugnt och bra väder men båten gungade lätt. Jag satt i sittbrunnen och gungade med och försökte så gott jag kunde göra bra observationer.

Till min hjälp hade jag ett stoppur som jag synkroniserade med exakt tid från GPS:en. Vid första mätningen glömde jag bort mig och missade tidtagningen men de fyra följande blev tidtagna med en noggranhet av ett par sekunder.

Efter varje mätning tog jag en bild av sextantens skala så att jag skulle kunna avläsa i efterhand hemma vid skrivbordet.

Efterarbete

Väl hemma satte jag igång att räkna. Det finns många kurser och tutorials på webben – jag följde bl.a. denna. Traditionellt används tabeller, dels nautisk almanacka med solens position timme för timme under året, dels interpolationstabeller för att täcka in sekund för sekund och stor noggranhet på jordytan. Tabeller kan laddas ner här.

Det är ganska många beräkningssteg som skall utföras så för att inte glömma bort något är det bra att använda en blankett ”Sight Reduction Form”.

Det är mycket att hålla reda på om man aldrig gjort det förut och vid de första försöken blev jag inte nöjd med resultatet. Jag visste att jag avläst sextanten bra men felet blev ändå för stort. Men efter att ha sovit på saken ett par nätter kom jag på ett par misstag. När jag räknat om fick jag till det. Här är mina ifyllda blanketter.

Resultatet av en solhöjd blir alltså egentligen en cirkellinje runt jorden men på den lilla delen av jorden som ett vanligt sjökort täcker blir det i princip en rak linje som kan ritas med linjal. Här är linjerna (röda) inritade på ett översiktskort.

AP betyder Assumed position, antagen position (en sorts gissning att utgå från), man lägger den på en hel latitudgrad (64N)). Från AP ritas en beräknad riktning till solen vid mätningens tidpunkt (ljusblå linje) Azimuth Angle. På den ritar man en vinkelrät linje på avståndet Altitude intercept från AP. Det är denna linje som i själva verket är en cirkel runt jorden.

Om man tittar i detalj på sjökortet runt Holmsund utanför Umeå ser mina beräknade linjer ut så här:

Min färdlinje från Holmsund söderut är markerad med mörkrött. Den ljusgröna delen är den passage då jag gjorde sextantobservationerna; den är ungefär en distansminut lång (2 km). Cirkeln har en radie av 1 distansminut.

Linjen för observation 1 där jag inte hade full koll på tiden ligger som synes alldeles för långt söderut. Däremot är 2-5 väl samlade inom ungefär en distansminut från observationsplatsen. Jag kan vara nöjd!

Resultatet är mycket bättre än vad som brukar förväntas av en nybörjare och någon kan säkert ifrågasätta hur jag lyckats med detta men det finns några saker som jag kan försvara mig med:

  • Jag har ägnat mycket tid åt matematiken för solens rörelser sen jag var barn, så även om jag aldrig hållit i en sextant förut är jag knappast någon riktig nybörjare.
  • Jag är som ingenjör van att mäta noggrant och att bedöma riktigheten i mätningar och beräkningar.
  • Jag dokumenterade sextantens inställning med foto för att kunna avläsa i efterhand, i lugn och ro.
  • Jag hade tid och möjlighet att vara grundlig och noggrann.

På lördag ska jag ut igen för att ta nya solhöjder. Då blir det upp till bevis. Och det gäller ju att träna upp hastigheten och att även hinna göra beräkningarna ute till havs innan man hunnit segla för långt från observationsplatsen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.