Första helgen

Publicerat den
Kon-Tiki cocktail servas för lördagskvällen

Jakob:

Efter några veckors vila i hemmahamnen var det så dags för första (och kanske sista) helgen till sjöss denna sommar. Vi tog fredagen ledig från jobbet, packade vad vi behövde och fyllde båten. Vid elvatiden kastade vi loss.

Väderprognosen hade varit ganska tydlig – nordliga vindar c:a 4 m/s, 8 i byarna. Det borde ge skapliga förutsättningar för en fin tur ner mot Järnäsklubb.

Vinden var dock inte riktigt som vi tänkte oss. Den kom i själva verket från syd och var ganska kraftig. Dessutom var vi inte riktigt förberedda på den grunda västerbottenskustens inverkan på kraftig sjögång. Speciellt utanför Snöan (1 på kartan) finns ett stort grundområde som är svårt att undvika. Inte jättegrunt men 8-10 meter är tillräckligt för att sydlig vind ska ge en krabb och ganska dramatisk sjö.

Dessutom såg vi mot slutet hur åskvädren tornade upp sig in över land och vi beredde oss på att bli riktigt blöta. Men vi gled snabbt in i Järnäsklubbs lilla lotshamn efter bara lite regnstänk och eftersom det var sent på eftermiddagen hade molnen redan börjat upplösas.

Lördag 21 augusti
Lördagen blev en vilodag. Vi hade först tänkt gå upp till bryggan vid Kalmarn, Norrbyskär, men den kändes utsatt eftersom vinden nu verkligen blåste från nordväst.

Istället blev vi kvar i hamnen och väntade på ett par besök, bl.a. pappa som ville titta på båten.

Kvällen firade vi med en “Kon-Tiki cocktail“, det Thor Heyerdahl med besättning drack tillsammans med pappas tremänning Alf Kinnander på Tahiti 1947. Mer om det en annan gång.

Kon-Tiki cocktail

1 gl godt avkjølt Cognac
1 gl godt avkjølt Cointreau
1 stort glass med plass til innholdet i de 2 andre
Bland, skål og drikk!

Söndag 22 augusti
Vi kom iväg i bra tid på förmiddagen för hemfärd – denna gång inomskärs vid Norrbyskär (2 på kartan). Fortfarande för motor eftersom vi är orutinerade och skulle behöva lite stillsammare läge för däcksövningarna.

Väl tillbaka i Patholmsviken blev det till att förtöja för oväder. Mycket regn och blåst var att vänta under veckan.

Färd 2:

Genomsnittsfart: 5,2 knop
Motortid: 11,5 h

2 kommentarer

1. SÅ stilfullt inrett, hemtrevligt. Allt perfekt, gäller nu att var sak finner sin plats. Kan man installera solceller som kan vridas åt solvinkeln för elladdning? Har sett såna och vore bra att ladda batterier av olika slag. Du Jacob uppfinnaren kan nog finna lämpliga lösningar. KUL för hjär njumppa , alltid nyteknik i sikte.

1. Det finns faktiskt solceller på rufftaket, om än inte vridbara. Jag har ännu inte riktigt koll på hur mycket energi de ger.

Ja det finns mycket spännande teknik och tekniska lösningar att fundera på. Det saknas verkligen inte möjligheter att vara kreativ.

Dessutom ska det ju se snyggt ut. Det kommer att bli några målnings- och lackningsprojekt mm under vintern.